JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Monday, April 27, 2009

Pakaian Sesuai untuk Bersenam

BERPAKAIAN perlu kena pada tempatnya. Nasihat ini biasa diberikan kepada mereka yang menghadiri majlis rasmi seperti majlis makan malam atau majlis perkahwinan. Sudah tentu tidak kena gaya memakai seluar lusuh dan baju tanpa lengan pada majlis makan malam atau perkahwinan.Apa kena mengena pakaian dan bersenam? Jangan pandang remeh kepentingan berpakaian ketika bersenam kerana jika tidak kena gaya, pakaian akan mengubah aktiviti bersenam menjadi suatu penyiksaan.Pakaian bukan hanya penutup tubuh, malah mempunyai fungsi penting menentukan keselamatan diri ketika bersenam.Antara ciri penting pakaian ketika bersenam ialah perlu selesa, sesuai dengan saiz tubuh dan dapat melindungi tubuh daripada cuaca.

Sebagai contoh dari segi saiz, pakaian yang ketat menimbulkan masalah seperti bergesel dengan kulit serta mengehadkan pengaliran darah. Stokin terlalu besar pula menyebabkan anda tidak selesa kerana berlipat dalam kasut.

Bagaimanapun, di negara ini, berpakaian perlu mengambil kira aspek kesopanan. Jangan terlalu menjolok mata. Malah di sesetengah kelab kesihatan menetapkan kod etika berpakaian, apatah lagi di tempat awam.

Selain pakaian, peralatan perlindungan diri yang dapat melindungi diri amat penting, terutama bagi sesetengah jenis aktiviti atau sukan yang membabitkan pertembungan dengan objek bergerak atau orang lain.

Bagi wanita, coli sukan amat membantu, manakala dalam sesetengah jenis sukan memerlukan lelaki memakai seluar dalam getah untuk keselamatan.

Sebelum membeli, dapatkan pandangan pakar seperti jurulatih sukan untuk memilih pakaian dan peralatan yang sesuai dengan aktiviti senaman atau sukan yang disertai.

Bersenam dalam cuaca sejuk

Bersenam pada awal pagi atau di tempat seperti Cameron Highlands, mungkin menyebabkan anda perlu memakai pakaian lebih tebal untuk melindungi tubuh daripada kesejukan. Memakai topi juga dapat mencegah tubuh kehilangan haba melalui kepala.

Jika keadaan masih sejuk selepas bersenam, berhati-hati agar tidak kesejukan apabila menukar pakaian yang basah kuyup akibat berpeluh.

Bersenam dalam cuaca panas

Pakaian kapas adalah lebih baik berbanding sintetik gentian kerana mempercepatkan pengaliran keluar haba daripada tubuh dengan menyerap dan menyejat air peluh. Pilih pakaian yang longgar dan warna cerah untuk memantul sinaran matahari. Memakai topi juga boleh menghalang bahang panas.

Memakai barang kemas ketika bersenam

Barang kemas sukar dipisahkan dengan wanita. Mungkin kerana ingin bergaya walaupun ketika bersenam menyebabkan wanita memakai barang kemas. Bagaimanapun, kemalangan kecil dan

kadang-kala kecederaan serius boleh berlaku, terutama pada bahagian mata akibat pemakaian barang kemas.

Oleh itu, lebih baik menanggalkan barang kemas, termasuk jam sebelum bersenam atau bersukan, terutama yang membabitkan pertembungan fizikal.

Bersenam pada waktu malam

Sesetengah orang lebih suka bersenam pada waktu malam kerana keadaan lebih nyaman atau memang tiada masa pada waktu siang. Oleh itu, jika hendak berjalan kaki, berjoging atau berbasikal pada waktu malam, pastikan memakai pakaian putih atau cerah.

Lebih baik menggunakan jaket pemantul cahaya supaya pemandu kenderaan dapat melihat anda dengan jelas dan bersenam tidak berakhir dengan tragedi.

Jaket Keselamatan

Aktiviti sukan membabitkan air seperti di laut dan tasik berpotensi bertukar menjadi bahaya. Sebarang hentakan di bahagian kepala boleh menyebabkan anda pengsan dan menyebabkan kejadian lemas berlaku.

Walaupun mahir berenang, setiap orang perlu memakai jaket keselamatan ketika menyertai aktiviti seperti berkenu, perahu layar dan ski air. Ibu bapa dinasihat memastikan anak-anak memakai jaket keselamatan apabila menyertai aktiviti air.

Pelindung gusi

Semua jenis sukan yang membabitkan pertembungan fizikal perlu menggunakan pelindung gusi untuk melindungi gigi, bibir dan lidah yang mudah tercedera. Pelindung gusi juga mengurangkan risiko gusi pecah.

Anda dinasihat mendapatkan perkhidmatan doktor gigi untuk membuat pelindung gusi yang sesuai dengan anda.

Topi keledar

Kebiasaannya, alat ini dipakai dalam sukan seperti berbasikal dan menunggang kuda. Bagaimanapun, lebih baik anda menggunakan alat in jika mengambil bahagian dalam apa saja jenis sukan yang membabitkan risiko hentakan terhadap kepala.

Pelindung mata

Pelindung mata yang diperbuat daripada plastik tahan pecah amat penting dalam sukan seperti bola baling dan skuasy untuk mencegah kecederaan mata. Dalam sukan renang, alat ini menghalang air klorin menimbulkan masalah kepada mata.

Bersenam di rumah

RAMAI orang tidak suka bersenam di luar rumah kerana perkara remeh-temeh. Perlu bangun awal pagi, memilih pakaian yang sesuai dan jika tempat bersenam jauh sedikit daripada rumah, perlu memandu dan mencari tempat meletak kereta. Selepas penat bersenam, sekali lagi terpaksa memandu dan apabila tiba di rumah, perlu berkemas pula.

Faktor remeh-temeh ini menyebabkan hasrat bersenam terus berkubur, apatah lagi untuk dilakukan setiap hari.

Mengapa tidak mencuba bersenam di rumah? Sebenarnya, tidak ada beza bersenam di rumah dengan aktiviti fizikal lain. Sesetengah orang pula lebih suka bersenam di rumah sebelum lebih yakin untuk pergi di luar.

Ada pelbagai jenis senaman yang boleh dilakukan dalam rumah tanpa menggunakan peralatan khas. Teknik senaman seperti pilates dan yoga membolehkan anda bersenam dengan mudah. Peralatan sedia ada dalam rumah seperti perabot atau kerangka pintu boleh dimanfaatkan sebagai sebagai alat sokongan.

Senaman mudah dengan tumpuan kepada otot dan sendi boleh memperbaiki kekuatan dan keanjalan. Prinsip senaman tetap sama, iaitu lakukan secara berperingkat hingga anda cukup cergas untuk melakukan bagi tempoh lebih lama.

Walaupun boleh dilakukan pada bila-bila masa, lebih baik senaman dilakukan pada waktu yang sama setiap hari supaya senaman itu akhirnya menjadi sebahagian rutin hidup anda.

Untuk mengelakkan kebosanan, alunan muzik boleh dijadikan sebagai latar belakang, tetapi pilih rentak yang sesuai supaya anda terus bersemangat untuk bersenam.

Strategi lain ialah bersenam berpandukan tayangan video yang menunjukkan setiap pergerakan senaman dengan betul dan memberi motivasi melalui suasana seperti berada dalam kelab kecergasan atau kesihatan.

Keperluan memiliki peralatan senaman di rumah

Trend yang berlaku di kalangan masyarakat moden sekarang ialah bersenam di rumah dengen menggunakan mesin senaman.

Terdapat pelbagai jenama dan jenis mesin senaman yang boleh digunakan di rumah. Tepuk dada tanya selera dan orang zaman sekarang menambah, tengoklah dulu dompet.

Hendak mesin yang ringkas yang berharga bawah RM1,000 atau mencecah puluhan ribuan ringgit dan berteknologi canggih seperti dilengkapi komputer yang boleh mengukur tahap kecergasan anda. Semua ada di pasaran.

Mesin seperti basikal senaman jika digunakan dengan berkesan boleh mewujudkan pelbagai aktiviti fizikal berbeza. Faktor lebih penting ialah mudah digunakan kerana tidak perlu keluar dari rumah dan boleh dilakukan pada bila-bila masa.

Malangnya, tidak kurang orang yang menghabiskan ribuan ringgit, akhirnya mesin tidak digunakan dan rosak begitu saja.

Senaman memerlukan keazaman yang kuat. Keadaan yang sama juga wujud jika anda mahu bersenam menggunakan mesin.

Sebelum membeli mesin senaman, tanya kepada diri anda sendiri, adakah ini bentuk senaman yang anda mahu dan lebih penting, adakah anda akan menggunakan mesin untuk senaman sebanyak tiga kali seminggu?

Cara bersenam di rumah

# Pilih pakaian yang selesa dan longgar.
# Jika perlu memakai kasut, pilih kasut yang sesuai untuk senaman.
# Alihkan perabot yang boleh menghalang pergerakan senaman.
# Beli tikar senaman untuk melakukan senaman yang memerlukan berbaring di atas lantai.
# Lakukan aktiviti memanaskan badan dengan senaman regangan dan melonggarkan otot. Akhiri senaman dengan menyejukkan badan.

Sumber : Forum Kuala Lumpur Online

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.