For Makeup Service, Contact Ika 012-2604959

Thursday, April 2, 2009

Diet Rendah Karbohidrat ke Diet Rendah Lemak?

Diet Atkins pasti sudah cukup terkenal di kalangan mereka yang ingin menurunkan berat badan. Diet ini mengunggulkan rendah karbohidrat sebagai kunci utama dalam menurunkan berat badan. Lalu bagaimana dengan diet rendah lemak yang juga cukup sering dipergunakan?

Dua buah penelitian yang dimuatkan dalam New England Journal of Medicine cuba membandingkan kedua jenis diet tersebut.

Dalam penelitian pertama didapati bahwa mereka yang melakukan diet rendah karbohidrat ternyata akan mengalami penurunan berat badan lebih besar berbanding mereka yang menggunakan diet rendah lemak. Jangka waktu yang dipergunakan untuk penilaian adalah 6 bulan.

Selain itu, mereka yang melakukan diet rendah karbohidrat ternyata juga mengalami penurunan kadar lemak darah (trigliserida) yang lebih besar dan juga memperbaiki sensitiviti insulin. Pengamal diet rendah karbohidrat dalam penelitian ini memang banyak yang menderita kencing manis dan memiliki berbagai faktor risiko terhadap penyakit jantung dan pembuluh darah. Tetapi dalam hal penilaian yg dapat membaiki sensitiviti insulin hanya melibatkan mereka yang tidak menderita kencing manis.

Penelitian kedua memiliki jangka waktu penilaian yang lebih panjang yaitu 12 bulan. Dalam waktu 6 bulan, mereka yang menggunakan diet rendah karbohidrat mengalami penurunan berat badan yang lebih bermakna dibandingkan mereka yang menggunakan diet rendah lemak. Sayangnya, dalam bulan ke-12 didapati bahwa mereka yang menggunakan diet rendah karbohidrat akan kembali mengalami kenaikan berat badan dan kenaikan ini lebih besar dibanding mereka yang menjalani diet rendah lemak. Akibatnya, perbezaan kedua jenis diet ini dalam menurunkan berat badan menjadi tidak bermakna dalam jangka waktu 12 bulan.

Kesannya polemik (ape ni??sy tak tahu..huhu) yang meliputi kedua jenis diet ini masih akan terus berlanjutan. Walaupun diet rendah karbohidrat tampaknya sedang berada di atas angin, faktor kebaikannya perlu diperhitungkan. Diet rendah karbohidrat umumnya dilakukan tanpa pembatasan dalam hal kandungan lemak dan protein yang tinggi. Kerana itu, kesan kebaikan jangka panjangnya pun tentu perlu diteliti dgn lebih lanjut.

Belum diketahui secara pasti apakah rendah karbohidrat yang menjadi faktor penentu dari turunnya berat badan dan bukan akibat dari rendahnya kalori yang dipergunakan. Kerana itu berhati-hatilah dengan program penurunan berat badan Anda. Berkonsultasilah dengan ahli gizi untuk mendapatkan arahan terbaik.

Banyak orang Amerika berganti-ganti diet seolah-olah mereka sedang bermain kartu (ape ni??kad ke??), mencuba mendapatkan cara terbaik yang dapat membantu mereka menurunkan berat badan. Diantara diet terkenal pada dekad terakhir ini adalah diet Okinawa, Mediterranean, Scarsdale, LA, buah anggur, nasi, Jenny Craig, Weight Watchers dan diet rendah lemak seimbang yang sehat untuk jantung dari American Heart Association.

Semua bentuk diet itu telah dikalahkan oleh sebuah fenomena baru. Hampir 60 juta orang Amerika sedang mencuba diet rendah karbohidrat yang disebut sebagai "low-carb". Diet itu telah ada sejak lama, namun baru sekarang digemari banyak orang. Karbohidrat adalah sumber energi utama bagi tubuh. Yang disebut sebagai karbohidrat sederhana adalah gula pasir merah dan putih serta madu. Yang disebut karbohidrat kompleks adalah nasi, roti, cereal, biskut dan pasta.

Mereka yang sedang menjalani diet rendah karbohidrat makan makanan yang tinggi protein dan lemak. Mereka makan daging sapi, telur, sosis, bacon dan khinzir (tolong jgn makan..). Teorinya adalah mengurangi karbohidrat akan menyebabkan tubuh membakar lebihan lemak. Mereka yang menjalani diet ini mengatakan tidak mengalami kelaparan seperti yang mereka alami pada diet klasik rendah lemak, buah-buahan, sayur, susu dan karbohidrat. Sehingga mereka terus melakukan diet itu lebih lama.

Diet low-carb yang paling popular adalah diet Atkins, South Beach dan Zone. Buku 'Dr.Atkins New Diet Revolution", pertama kali diterbitkan tahun 1992, telah terjual 16 juta copy dan merupakan best-seller pada New York Times. Atkins meninggal dalam sebuah kecelakaan tahun lalu, namun perusahaannya meraih pendapatan kotor (kenapakah??) 100 juta dolar pada tahun 2003. Sementara buku terlaris edisi sampul tebal adalah "The South Beach Diet".

Diet Atkins, yang memungkinkan orang untuk makan daging dalam jumlah tidak terbatas, akhir-akhir ini selalu diserang oleh para ahli nutrisi dan kesehatan. The American Heart Association telah menyatakan "Mereka yang mengikuti diet ini memiliki risiko kelainan jantung, ginjal, tulang dan hati." Faktanya, tidak ada studi jangka panjang memperlihatkan apakah diet rendah karbohidrat ini baik atau efektif dalam menurunkan berat badan. Penelitian selama 2 tahun masih tengah berlangsung, mencuba mencari jawapannya.

Berbagai program rendah karbohidrat yang telah menempatkan usaha diet sebagai keutamaan, mengejutkan para pengusaha makanan, melonjakkan keuntungan pada industri daging, namun merugikan sektor lain. Penjualan roti di seluruh Amerika turun 1.1% pada tahun 2003, atau turun 66 juta dolar dibanding tahun 2002. Beberapa tahun lalu Sunrise Café di daerah Teluk San Fransisco menjual 20 nampan (apekah??) roti cinnamon setiap hari. Sekarang rata-rata hanya 1 nampan per hari. Penjualan dan harga kentang telah turun tajam di propinsi Manitoba, Kanada. Pada bulan Januari, 3 pengusaha utama kentang goreng-nya punya kelebihan pengeluaran sebanyak 500 ton. PepsiCo, perusahaan yang mengeluarkan minuman ringan Pepsi Cola dan makan camilan(huhh?) Frito-Lay, telah tergoncang. Penghasilannya tidak berubah dari pendapatan tahun 1998.

Pengusaha makanan cepat saji seperti McDonalds, Wendy's (hey, ni bukan Malaysian's fast food ker??tertipu gue..) dan Hardees menyesuaikan diri. Di Guam, Burger King telah bekerjasama dengan jaringan restoran lainnya untuk menghasilkan 'carb-wrap', iaitu cheeseburger tanpa roti yang tinggi karbohidrat. Burger ini dibungkus dengan daun selada dan ditempatkan dalam mangkuk untuk dimakan dengan pisau dan garpu.

Unilever, perusahaan raksasa Inggris-Belanda, telah terpukul keras. Unilever menanggapi dengan mencipta 18 produk baru, bernama 'carb options' atau pilihan karbohidrat. Produk ini misalnya selai kacang, spaghetti dan kuah salad rendah karbohidrat.

Tapi yang pasti orang Amerika perlu menurunkan berat badan. Negara ini telah mengalami apa yang disebut sebagai "epidemic obesity". Tidak menghairankan ketika sebuah pendapat pada bulan Januari mendapati 61% orang Amerika ingin menurunkan berat badan. Mereka ingin menurunkan kira-kira 9 kilogram. Rendah karbohidrat atau rendah lemak? Anda Boleh pilih!

Diterjemahkan ke Bahasa Malaysia dgn tak "fully" berjaya nye oleh Zulaikha...fiuhhh, letih!!

Sumber : Diet Sehat Alami

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.