JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Thursday, April 2, 2009

Hal-hal yg Memperlambat Diet Kita

PERNAHKAH Anda merasa telah berjuang keras melakukan diet tapi berat badan tak turun2?. Hal ini disebabkan kerana adanya kesalahan yang seringkali tanpa disedari dalam menjalankan diet. Berikut adalah kesalahan dalam diet yang sering dilakukan.


1. Kurangi jumlah makan
Hal ini seringkali dilakukan oleh para pelaku diet, dengan melewati salah satu jam makan seperti sarapan atau makan malam. Padahal sarapan penting sebagai energi utama untuk melakukan aktiviti sepanjang hari dan menghindari pengambilan gula atau lemak berlebihan di saat lapar.

2. Batasi Makan makanan tertentu
Diet yang menganjurkan untuk tidak makan karbohidrat atau lemak sama sekali, dan hanya makan buah dan sayur saja tidak baik untuk kesehatan. Karena keperluan tubuh akan vitamin dan mineral tidak akan mencukupi, terutama untuk usia remaja. Tubuh masih memerlukan kalori dan nutrisi yang seimbang untuk menjaga kesehatan. Pilihlah makanan yang rendah lemak daripada tidak makan lemak sama sekali.

3. Konsumsi kalori terlalu rendah
Untuk perempuan, tubuh memerlukan sekitar 2000 kalori setiap harinya, sedangkan laki-laki memerlukan sekitar 2500 kalori. Apabila kalori yang masuk dibatasi hingga sekitar 1000 kalori atau bahkan kurang, justru akan menyebabkan rendahnya metabolisme tubuh dan mengalami anemia.

4. Tidak bersenam
Padahal senaman dapat meningkatkan metabolisme tubuh yang membantu proses pembakaran lemak dan kalori, berat badan pun akan lebih cepat turun.

5. Makan salad
Makan salad memang baik, namun patut diingat bahwa mayonis yang menyertai salad juga mengandung lemak yang cukup tinggi.

6. Tidak minum susu
Minum susu setiap hari perlu, terutama susu rendah lemak berkalsium tinggi kerana dapat menguatkan tulang dan melengkapi nutrisi tubuh.

7. Berat badan turun drastik
Sebaiknya berat badan yang turun tidak lebih dari 1-2 kg dalam seminggu kerana dapat menimbulkan komplikasi kesehatan yang lain, seperti hati dan ginjal, yang dipaksa untuk bekerja lebih keras untuk menggantikan cadangan glukosa dalam darah. Hal ini pun dapat mengganggu kesehatan Anda. (her)


Sumber : Diet Sehat Alami

Diterjemah ke Bahasa Malaysia oleh Zulaikha...

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.