JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Sunday, September 6, 2009

Bersenam bulan puasa boleh bakar lebihan lemak

IBADAT puasa bukanlah alasan berehat daripada aktiviti kecergasan yang sebelum ini menjadi rutin harian individu. Mungkin ada yang risau jika letih bersenam ketika diri menahan lapar dan dahaga, namun jika kena pada caranya, senaman yang dilakukan memberi kesan lebih baik kepada tubuh.

Jurulatih Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd. Mohamad Izham Mohlis berkata, ketika berpuasa, tenaga yang digunakan dalam aktiviti kecergasan tidak datang daripada makanan, sebaliknya dari lemak sedia ada.

"Inilah yang menjadi kelebihan bersenam ketika berpuasa. Dengan senaman ringkas saja, banyak kalori atau lemak boleh dibakar.

"Namun senaman tidak harus dilakukan berlebihan kerana dikhuatiri membuatkan badan letih melampau. Paling penting, pastikan anda bersahur dengan mengambil makanan karbohidrat secukupnya jika bercadang bersenam," katanya kepada XY - Fizikal.

Mohamad Izham berkata, waktu yang sesuai untuk bersenam adalah 30 minit hingga 40 minit sebelum masuk waktu berbuka atau selepas solat tarawih.

Bagi minggu pertama berpuasa, XY Fizikal memaparkan teknik senaman yang sesuai bagi fasa permulaan puasa. Senaman ini memerlukan anda menggunakan treadmill yang dilaraskan pada fungsi hill walk.

Langkah

1. Naik ke atas treadmill dan pilih fungsi hill walk. Tentukan kadar denyutan jantung maksimum (maximum heart rate-MHR) pada mesin berkenaan mencapai 60 peratus.

Mulakan dengan sesi pemanasan badan dengan berjalan selama dua hingga lima minit.

2. Selepas pemanasan badan, tingkatkan tahap kepayahan senaman ini dengan menentukan MHR pada kadar 70 peratus. Berjalan di atas treadmill selama 30 hingga 35 minit.

3. Akhir sekali, tentukan MHR pada kadar 60 peratus dan berjalan selama satu hingga dua minit untuk menyejukkan badan.

Sumber : BHarian

psssttt, thanx to kak surya coz email ika artikel ni utk share ngan readers Diari XXL..setakat ni, sy lum lagi ade kekuatan utk bersenam dlm bulan puase ni laa..huhu..nak try esok insyaALLAH..HAHAHA...~ika

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.