For Makeup Service, Contact Ika 012-2604959

Tuesday, May 28, 2013

6 TIPS MUDAH KENYANG

Sumber

Kebanyakkan orang perlu makan banyak untuk merasa kenyang. Akibatnya mereka makan dari apa yang sepatutnya dan hasilnya, berat badan pun naik. Jadi macam mana kita nak makan sikit tapi rasa kenyang? Adakah dengan menahan lapar atau diet
Disini saya nak kongsikan panduan tentang bagaimana cara yang betul untuk kurangkan makanan yang dimakan tetapi boleh merasa puas dan kenyang. Boleh juga dijadikan tips diet mudah untuk beginners!

Makan perlahan-lahan dan kunyah

Otak kita memerlukan 20 minit untuk menyedari bahawa perut anda dah pun kenyang dan kalau kita dah lapar sangat tu, mesti gelojoh je makan dan ada tu sampai tak sempat nak kunyah dah telan. Untuk memanjangkan waktu makan anda supaya tak terlebih makan, kunyah perlahan-lahan.
Aturan makan yang betul
Jika terlewa atau tak makan pada waktu yang betul, anda berisiko untuk makan secara berlebihan pada waktu makan yang seterusnya. Contohnya kalau tak sarapan, mungkin anda akan makan banyak pada waktu makan tengah hari. Tak elok untuk sistem penghadaman anda.
Adalah lebih baik anda makan dalam tempoh waktu yang pendek iaitu setiap 2 atau 3 jam tapi portionnya kecil.
Guna pinggan kecil
Kita akan cuba untuk ambil pinggan lebih besar untuk masukkan semua makanan yang ada terutamanya bila di kenduri atau jamuan makan. Memang susah nak kawal nafsu makan terutamanya bila nampak orang lain makan sepuas-puasnya. Cuba perlahan-lahan tukar saiz pinggan. Kecil saiz pinggan, kecil juga lah saiz pinggang anda.
Makan sayur dahulu
Minggu lepas saya ada tonton cerita Pecah Rahsia by Aizat di televisyen. Tips diet Aizat adalah, sebelum menjamah lauk berat seperti ayam, daging semua tu, jamah dulu sayur-sayuran. Kata Aizat, sistem pencernaan tak ‘terkejut’ dan akan memudahkankan lagi perut untuk menghadam protein seperti ayam dan daging
Pilih buah segar
Antara kordial dan jus sebenar, pilih lah jus dari buah-buahan sebenar. Khasiat pun banyak dan kandungan serat pun tinggi. Kalau rasa agak leceh nak blend buah-buahan buat air, di kedai pun dah banyak jual jus buah segar dengan harga yang murah macam di kedai Speedmart.
 Makan makanan berserat tinggi
Makan seperti buah jambu batu,lemon, sayuran seperti bayam,lobak asparagus, bijirin memang kaya dengan kandungan serat yang tinggi. Makanan yang mempunyai kandungan serat tinggi ni dapat memberikan kita rasa kenyang dengan lebih cepat. Lebihkan sayuran, kurangkan nasi atau karbohidrat. :)
Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.