JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Tuesday, February 14, 2012

KURANGKAN MAKAN TELOR


Berita Harian, 22 Sept 2001
KEBELAKANGAN ini, pengguna atau penggemar sering terkeliru dan serba salah untuk meneruskan amalan memakan telur kerana wujud percanggahan kajian mengenai kesan telur terhadap kesihatan.

Kajian terbaru melaporkan walaupun telur menggalakkan apa yang dikenali sebagai kolesterol baik HDL, namun ia dapat meningkatkan kolesterol menyeluruh.

Kata pengkaji, pada dasarnya pengguna wajar mengehadkan pengambilan telur untuk mengurangkan bahaya penyakit jantung.

“Nasihat untuk mengehadkan pengambilan kolesterol dengan mengurangkan memakan telur dan makanan lain yang kaya kolesterol masih boleh diterima pakai,” kata sekumpulan pengkaji diketuai Rianne M Weegemans dari Wageningen University, Belanda yang diterbitkan, baru-baru ini.

Tujuh belas kajian perubatan membabitkan 556 individu mendapati tambahan 100 miligram (mg) kolesterol kepada pemakanan setiap hari yang menyamai separuh telur boleh meningkatkan nisbah kolesterol menyeluruh kepada kolesterol HDL di dalam darah.

Pengkaji terbabit menggunakan nisbah itu untuk membuktikan setiap kesan baik yang ditemui bagi kolesterol HDL.

Mereka membuktikan, disebabkan kolesterol tambahan itu, memakan lebih daripada sebiji telur setiap hari akan meningkatkan risiko serangan sakit jantung pada kadar kira-kira dua peratus, yang disifatkan sebagai paras yang tinggi.

Kolesterol yang ditemui dalam makanan berasaskan haiwan seperti daging dan produk tenusu dibuktikan sebagai punca peningkatan kolesterol menyeluruh dan kolesterol tidak baik LDL, yang menyumbang kepada bahaya penyakit jantung.

Namun, sesetengah kajian menunjukkan telur secara khusus tidak memberi kesan risiko kepada seseorang kerana ia juga menggalakkan paras darah HDL, yang melindungi mereka daripada penyakit jantung.

Tambahan pula, telur mengandungi jumlah kecil nutrien lain yang mungkin mengurangkan risiko penyakit jantung seperti vitamin E, folet, vitamin B dan asid lemak tak tepu.

Namun, pengkaji terbabit merumuskan bukti keseluruhan kajian menunjukkan penggunaan telur tanpa had perlu dielakkan.

“Dari satu segi, walaupun telur menyumbang terhadap pengambilan nutrien kepada tubuh seseorang, namun saranan agar pengambilannya dihadkan masih lagi boleh dipatuhi demi pencegahan penyakit koronari jantung,” kata Weggemans.

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.