JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Tuesday, February 22, 2011

13 TIPS DIET BERKESAN

Email Artikel Ini Kepada Kawan2

Gemuk??? Ahhhhh!! Tidak! Tidak! Hakikatnya, hampir semua orang, tak kira lelaki atau wanita takutkan gemuk. Mengapa begitu? Orang gemuk tak hensem? Orang gemuk tak seksi? Siapa kata?


Apalah yang hina sangat orang gemuk ni, saya pun tak tahu. Apa-apapun, realitinya, orang gemuk pasti akan dipandang sinis oleh kebanyakan orang.


Maka, kali ini, saya akan berkongsikan dengan anda, 13 lagi cara atau tips bagaimana untuk berdiet kuruskan badan. Ada 13 tips kesemunya, namun pada saya, cara paling baik untuk kekal langsing dan ramping ialah, dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan juga gaya hidup yang sihat.



Berikut ini 13 Tips Berdiet yang berkesan untuk diamalkan.


1) Janganlah terlalu memikirkan masalah berat badan sehingga mengganggu ketenteraman fikiran. Di sini terdapat tip-tip bagi anda yg sedang berdiet.Jgn asyik menimbang berat badan. Ini dah termasuk dalam kategori masalah psikologi. Tak elok tu…Kalau timbang berat turun..tak apa.Tapi kalau tak turun..tentu kecewa, kan? Jadi cara paling baik ialah menimbang berat badan tidak lebih dari sekali saja dalam seminggu. Jika naik atau turun, barulah nampak perubahannya.



2) Sibukkan diri anda dengan hobi menarik, terutama sekali jika anda sedang menjalani program diet baru. Ini akan mengelakkan diri anda dari asyik memikirkan keberkesanan program tersebut atau makanan yg enak-enak.


3) Makanlah sarapan pagi awal2. Jgn cuba elakkan sarapan pagi kerana ia adalah jadual makan yg paling penting.


4) Bacalah nutrisi di label pemakanan sebelum memakan makanan yg dibeli. Elakkan memakan makanan yg berlemak atau berkalori tinggi. Paling baik, makanlah makanan yg banyak serat.


5) Buat target berat badan yg realistik utk dicapai dan buatlah perancangan yg sesuai. Jgn memaksa diri anda mencapai target yg tak logik utk dicapai dlm masa yg cepat.


6) Bagi ganjaran pada diri anda sekiranya target tercapai. Contohnya, memakan satu bar cokelat yg sedap. Perlu diingat, sekali-sekala memakan makanan yg sedemikian tidak mengapa.


7) Positifkan diri! Yakin anda mampu mengurangkan berat badan.


Rajinkan melakukan senaman seperti sit-up. Jika mampu, berkunjunglah ke gym yg berdekatan. Senaman membentuk otot yg sihat. Otot membakar lemak.


9) Ubahkan corak pemikiran anda. Jgn terlalu obses utk kurus. Sebaliknya cuba lebih menghargai bentuk badan anda dan bersyukur dgn anugerah Tuhan.


10) Turun 1 kg dalam sebulan secara tetap adalah lebih baik daripada turun berat badan yg banyak secara drastik dan mendadak. Ini boleh mengganggu kesihatan anda dan mungkin jikalau anda berhenti diet, berat badan anda akan naik pula dgn mendadak. Malah mungkin lebih teruk dari dulu. Oleh itu, jgn kecewa jika berat badan anda tidak turun dgn cepat.


11) Dapatkan nasihat doktor sebelum membuat keputusan utk membeli produk diet dan pil-pil diet yg banyak di pasaran dan farmasi. Preskripsi doktor adalah lebih selamat dari mendengar cakap2 kawan atau jurujual di kaunter jualan yg bermulut manis.


12) Jgn mudah terpedaya dgn iklan2 merampingkan badan atau produk2 utk kurus yg berlambak sekarang. Kebanyakannya adalah indah khabar dari rupa dan tak sesuai utk kita. Malah ada yg menipu. Banyak wang yg dilaburkan tetapi hasilnya tak seperti yg dijanjikan.


13) Makan malam awal, sebaik-baiknya sebelum atau pada pukul 7.00 malam. Jgn memakan makanan yg berat selepas waktu itu kerana kadar metabolisma yg rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan disimpan sebagai lemak.

3 comments:

NaNa said...

TQ Bg info yg sangat2 berguna...saya pn tgh usaha turunkan berat bdn...sejk ke gym berat saya byk turum walaupn skit2...bila bca blog ni..semangat sentiasa ada...tq

Anonymous said...

biasanya org gemuk ni dikaitkan ngan karekter pemalas,makan pelahap n x de disiplin.tapi biasanya mereka x sedar sebab mungkin dah terbiasa dr kecil.klu rajin bersenam,jaga tabiat makan n disiplinkan diri insyaallah berjaya kurus kan badan tu.ada setuju?

Anonymous said...

very insulting!

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.