JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Saturday, June 6, 2009

Roti Canai vs Nasi Lemak

Roti Canai


Seorang sahabat saya yang mengambil kursus Sport Science dari UPM memberitahu sekiranya kita mula bekerja pada umur 20 tahun dan makan sebiji roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga 55 tahun. Kenapa? Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 km berjogging. Maknanya, sekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung. Dah tu kadang² sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat so much oil in roti canai. Nak uli tepung taruh minyak, nak canai, taruh minyak, nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh mamak)...iyarrrkkk..

Bila kita exercise, kita berpeluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak. Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham² ajelah. Sebagai alternatif, makanlah capati. Makanlah 8-10 keping capati sehari pun no problem, anda akan menjadi sihat dan kuat..hehehehe..


NASI LEMAK


Nasi lemak pulak kandungan santannya tinggi. So kolestrolnya pn amat tinggi. Prof Ungku Aziz ditanya apakah rahsia beliau sihat fizikal & minda pada umur 85. Dia cakap, dia tak makan @ jarang sekali makan nasi lemak seperti kebanyakkan orang Malaysia.



KESIMPULAN

~Dlm bahasa omputih plak~
As many of us are approaching 30 yrs old with some are already in 30s, we should be kind and gentle to our body. The least that we could do is to be moderate in everything we do and watch out on our food intake. Eat healthy food.

Sumber : Anjelik

2 comments:

Mey Mey said...

so informative! :)

Anonymous said...

Salam. Santan xmengandungi kolesterol. Semua makanan berasaskan tumbuhan xmengandungi kolesterol. Kolesterol cuma ada daripada sumber haiwan. Santan mengandungi lemak. Dengan lemak, badan kita (manusia) yg akan hasilkan kolesterol

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.