For Makeup Service, Contact Ika 012-2604959

Sunday, May 3, 2009

Perlukah Remaja Diet ?


Remaja kini banyak melakukan diet untuk mengurangi berat badannya. Tapi ternyata, diet yang mereka lakukan sejak iini akan membawa risiko kegemukan pada saat mereka dewasa nanti. Semakin keras mereka melakukan diet, semakin besar risiko kegemukan yang akan dialami.

Besar kemungkinan terdapat gangguan metabolisme tubuh karena diet yang dilakukan sejak kecil. Dengan melakukan diet, apalagi diet berat yang mengurangi pengambilan kalori besar, akan membuat metabolisme tubuh lebih efisien. Energi yang keluar akan dikurangi. Akhirnya semakin sulit menurunkan berat badan. Itulah akibat negatif dengan melakukan diet ketat, untuk menurunkan berat badan dengan cepat. Idealnya, penurunan berat badan jangan melebihi 2 kg setiap minggunya.

Dari kajian , remaja yang melakukan diet sebelum mereka berusia 14 tahun, dua pertiga dari mereka mempunyai kemungkinan hingga dua kali lipat untuk melakukan diet lebih dari 20 kali dibanding dengan mereka yang melakukan diet di usia lebih dewasa.

Dan lapan dari sepuluh remaja yang melakukan diet sebelum usia 14 tahun, tidak dapat mempertahankan penurunan berat badannya secara terus.
Berat badan berlebih hingga kegemukan memang tidak baik untuk kesehatan dan berisiko untuk menderita banyak penyakit. Tapi dengan melakukan diet ketat untuk menurunkan berat badan secara cepat dalam waktu singkat, apalagi tidak diperiksa , akan mengakibatan keburukan.

Kalau kita menonton television, filem, atau membaca surat kabar dan majalah, terdapat banyak iklan untuk menurunkan berat badan. Ramai yang terikut ikut. Tapi perlukah kita mengikut ?

Kita biasa melihat bahwa pembincangan mengenai diet ini ada di mana-mana. Ada diet tinggi protein, diet rendah lemak, diet sayur-sayuran, diet tidak makan nasi, dan masih banyak lagi, yang kadang-kadang kita tertanya-tanya sendiri: mana diet yang sesuai untuk remaja seperti kita?

Bahkan, banyak di antara kita yang sampai tertekan karena berusaha keras menurunkan berat badan dengan mencuba bermacam-macam diet. Alih-alih berat badan turun, eh malah ramai yang masuk hospital dan harus dirawat karena tersalah diet.

Alasan orang melakukan diet berbagai bagai .

Sebagian dari kita berdiet karena terlalu gemuk sehingga harus lebih memperhatikan cara permakanan dan meceburi dalam sukan agar tubuh lebih fit dan sihat.
Sementara itu, sebagian yang lain merasa lebih baik dan kelihatan lebih menarik kalau berat badan mereka berkurang beberapa kilo.
Ada pula yang berdiet karena merasa harus menjaga penampilan agar langsing seperti model.

Seperti kita ketahui, para model dan artis semuanya memang berbadan langsing dan kurus, dan model pakaian masa kini sebahagian besar diperagakan oleh para model yang sangat kurus. Pakaian yang sedang menjadi fashion pun nampak bagus kalau dikenakan oleh orang yang kurus. Ini yang membuat kita berkobar kobar untuk berpenampilan seperti mereka. Padahal sesungguhnya, gaya superkurus para model ini tidak realistis bagi sebagian besar remaja , khususnya para perempuan.

Pada usia remaja, perubahan bentuk tubuh pada perempuan (seperti pertumbuhan pinggul dan payudara) merupakan biasa yang dialami, Melakukan diet ketat untuk membentuk tubuh kita seperti mereka, akan membahayakan diri kita. Salah-salah, kita akan jatuh sakit dan harus dirawat di hospital

Melakukan diet bererti membatasi dengan cermat pengambilan kalori atau jenis makanan tertentu. Selagi dilakukan secara kesederhanaan dengan memperhatikan progres tubuh kita, diet boleh membuat berat badan kita berkurang dan tubuh tetap sehat. Akan tetapi, bila dilakukan secara ekstrem, ini akan mengakibatkan maut , terutama bagi kita yang sedang dalam masa pertumbuhan karena kurngnyaa nutrisi dalam jenis dan jumlah yang tepat dapat mengganggu pertumbuhan dan kesihatan tubuh secara keseluruhan.

Diet macam mana yang membahaya bagi remaja?

Pertama, diet yang mengakibatkan pengambilan terlalu sedikit kalori dari yang kita perlukan setiap hari. Rata-rata remaja lelaki berusia 11-14 tahun memerlukan 2500 kalori sehari dan meningkat menjadi 2800 kalori pada usia 15-18 tahun. Untuk remaja perempuan ,usia 11-18 tahun memerlukan 2200 kalori per hari. Semakin kita aktif, kita akan memerlukan lebih banyak kalori.

Kedua, diet yang menghalangkan kita makan lemak sama sekali. Tubuh kita juga tetap memerlukan lemak. Diet yang rendah lemak jauh lebih baik daripada diet tanpa lemak sama sekali.

Ketiga, diet yang membatasi kita untuk mengambil satu jenis makanan tertentu saja. Diet yang menganjurkan kita untuk tidak makan karbohidrat (nasi, mi, roti atau pasta) sama sekali dan hanya memakan buah dan sayur saja juga tidak sehat karena keperluan vitamin dan mineral tidak akan mencukupi dengan hanya makan buah dan sayur saja.

Makan makanan yang sihat dan bersukan secara teratur akan membantu kita menurunkan berat badan dan membolehkan tubuh kita tumbuh secara normal. Bagi kebanyakan remaja, lebih banyak aktiviti akan membantu kita menurunkan berat badan tanpa harus mengubah cara makan. Tapi kalau kita benar-benar merasa terlalu gemuk dan ingin berdiet untuk menguruskan badan, dapatkan konsultasi dengan doktor terlebih dahulu. Kalau menurut mereka kita memang perlu menurunkan berat, mereka akan dapat membantu kita untuk mencapai berat badan yang sihat dengan cara yang tepat.

Untuk membantu kita, berikut ini ada beberapa tips untuk menjaga berat :

• Bersukan dengan teratur. Selain menjaga berat badan, bersukan juga baik untuk pertumbuhan tulang yang kuat.

• Minum susu. Susu tidak membuat kita lebih gemuk. Segelas susu rendah lemak hanya mengandung 80 kalori dan sekaligus mengandung protein dan kalsium yang dibutuhkan untuk pertumbuhan tulang pada masa remaja kita (bandingkan dengan 120 kalori dari Coca Cola, yang hanya berisi gula, tanpa kalsium dan protein).

• Makan makanan yang berbagai bagai , termasuk banyak sayur dan buah. Hal ini penting agar keperluan tubuh kita untuk mendapat nutrisi tercapai.
• Minum banyak air putih, sedikitnya 8 gelas sehari dan kurangi minum yang manis-manis seperti sirup, teh botol, dan soda/softdrink.

• Makan daging yang rendah lemak dan tinggi protein, seperti daging tanpa lemak, ayam tanpa kulitnya, ikan,serta kacang-kacangan.

• Makanlah makanan yang mengandung zat besi, serat, dan vitamin B.

• Biasakan sarapan pagi. Kajian menunjukkan bahwa makan pagi dapat membuat kita belajar lebih baik di sekolah dan makan lebih sedikit sepanjang hari. Sebaliknya, tidak sarapan boleh menaikkan berat badan karena tubuh menurunkan metabolismenya untuk menyimpan tenaga.

• Jangan menggunakan ubat ubatan untuk berdiet kecuali kalau kita di benar oleh doktor.

• Remaja perempuan kehilangan banyak zat besi selama masa menstruasi. Oleh karena itu, pada masa haid ini kita harus lebih bijak dalam mengatur kandungan nutrisi yang kita makan.

•Remaja lelaki tidak perlu berdiet tinggi protein (seperti mengonsumsi 20 telur ayam per hari) untuk membentuk otot. Dengan menjaga cara makan yang sihat dan seimbang, kita sudah mendapatkan protein yang kita perlukan untuk tubuh kita. Kelebihan protein tidak lagi disimpan sebagai protein di masa mendatang, melainkan sebagai lemak.

Kesimpulannya, diet itu boleh-boleh saja dilakukan oleh remaja untuk alasan sihat dan dilakukan secara sihat dan teratur, yaitu dengan cara menjaga pemakanan yang sihat dan seimbang. Kita perlu diet kalau pemakanan kita ternyata berlebihan, iaitu membahayakan kesihatan. Dalam beberapa hal, diet tidak hanya membuat kita kelihatan lebih baik, tapi juga membuat kita merasa lebih baik.

Namun, yang paling penting bagi kita adalah memperlakukan tubuh kita dengan adil. Jangan sampai kita membenci tubuh kita sendiri hanya karena kelebihan berat beberapa kilogram. Dengan menerima tubuh kita dan membuat pilihan-pilihan yang sihat, kita akan boleh mempertahankan berat badan dalam batas yang wajar dan tetap menikmati hidup.

Selain itu, daripada hanya pada bentuk tubuh saja, lebih baik kita fokuskan perhatian kita pada mengejar kualiti intelektual minda dan keperibadian kita. Walaupun television dan majalah dipenuhi dengan mereka yang kurus dan seolah-olah fesyen baju hanya diciptakan untuk mereka yang kurus, kita perlu bertenang dan fokus dalam prioriti kita . Kalau hanya hal pakaian, kita kreatif, apa kat kita reka fesyen mengikut yang sesuai untuk kita . Ingat, cantik atau buruk itu datangnya dari dalam diri kita. Kalau kita merasa bahagia dengan diri kita sendiri, apalagi kita minta, baik hati, pandai bergaul, dan berkepribadian kuat, dengan sendirinya kita akan menampil dengan menarik.
Oleh itu , untuk menikmati hidup kita tidak harusnya berbadan kurus , berambut lurus, dan berkulit putih.Fikir fikirkanlah.

Sumber : EzeineArticle.com

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.