For Makeup Service, Contact Ika 012-2604959

Wednesday, April 29, 2009

Abaikan Makan Malam, Fikirkan Semula...

Pengabaian sajian malam tidak akan mengurangkan berat badan. Ini adalah kerana sistem badan akan bertindak mengikut corak pemakanan kita. Sekiranya kita mengabaikan makan malam (mungkin hanya 2 kali seminggu), sistem dalam badan kita akan menganggap bahawa tindakan ini adalah suatu ‘situasi yang kekal’ maka, ia akan menetapkan diri dalam keadaan bersedia untuk menyimpan makanan. Dengan keadaan begini, kadar metabolisma badan akan berkurangan untuk menyimpan lemak (sebagai sumber tenaga) untuk kegunaan pada masa perut kosong. Oleh sebab inilah, berat badan kita tidak dapat diturunkan dengan hanya mengelak daripada makan malam.

Mengapa Pengambilan Sajian Sihat Pada Waktu Malam?

Perut yang kosong akan menyebabkan peningkatan hormon ketegangan dalam badan dan ini akan mengakibatkan badan mudah menjadi letih.
Sajian malam yang sihat boleh membantu mengekalkan berat badan. Tetapi, tabiat meninggalkan makan malam menyebabkan badan mula menyimpan kalori dan memperlahankan kadar metabolisma.
Ambil makanan malam pada masa yang betul. Ini akan mengurangkan tabiat pengambilan makanan ringan pada lewat malam.
Apa Itu Makan Malam Yang Sihat?

1 - Tepati Waktu Makan pada 7.00 malam
Mengikut nasihat pakar perubatan, makan malam perlu diambil awal. Kajian juga menunjukkan bahawa makan malam awal (sebelum 8.00 malam) dapat mengurangkan risiko batu karang pada saluran ureta.

Ini kerana proses penyingkiran kalsium yang berlebihan berlaku dengan optima 4 - 5 jam selepas makan melalui pembuangan air kecil. Tetapi, sekiranya kita mengambil makanan terlalu lewat proses penyingkiran ini berada di tahap tertinggi pada masa kita tidur. Maka, air kencing tidak dapat disingkirkan dan akan terkumpul di saluran ureter, pundi kencing dan uretha. Ini akan menyebabkan lama-kelamaan akan menyebabkan pembentukan batu karang. Jadi, mengambil makan malam pada lewat petang (jam 6.00 petang) adalah masa yang paling sesuai sekali.

2 - Makan Malam Lebih Ringan daripada Makan Tengahari
Berbanding dengan sarapan dan makan tengahari, pengambilan makan malam perlu dalam kuantiti yang sederhana dan berkhasiat. Tetapi, jangan tidak mengambil makan malam.

Kita jarang melakukan aktiviti pada waktu malam dan jika makan malam pula diambil lewat dan dalam kuantiti yang banyak, ini akan menyebabkan kadar kolestrol meningkat, menggalakkan hati membina lebih banyak lipoprotein berketumpatan rendah yang akan mendatangkan penyakit arteriosclerosis. Selain itu, amalan ini juga turut mengundang penyakit diabetis dan juga perembesan insulin yang banyak secara berterusan yang mengakibatkan sel-sel B insulin menjadi lemah.

Selain itu juga, makan malam yang terlalu kenyang akan menyebabkan perut berangin. Ini akan menjadikan organ-organ di sekeliling seperti usus, hati, hempedu dan sebagainya tertekan. Keadaan ini pula adan dihantar kepada otak kita dan menyebabkan otak kita aktif yang seterusnya menyebabkan masalah imsomnia.

3 - Penyediaan Makanan yang berkhasiat untuk santapan malam
Pengambilan makan malam mesti memperbanyakkan sayur-sayuran, terutama sayuran yang kaya dengan karbohidrat dan mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi protein dan lemak.

Namun, realitinya kebanyakan keluarga lebih menumpukan kepada penyediaan makanan malam yang terlalu berat (tinggi kandungan protein dan lemak) disebabkan kesibukan bekerja pada siang hari. Amalan ini tidak baik untuk kesihatan badan.

Mengikut laporan kajian sains, mengambil daging, telur, susu atau makanan berprotein tinggi akan menyebabkan kandungan kalsium dalam air kencing bertambah. Ini bukan sahaja merendahkan simpanan kalsium dalam badan malah akan mengakibatkan penyakit rickets, rabun jauh di kalangan remaja dan osteoporosis di kalangan orang dewasa. Di samping itu, jika kepekatan kandungan kalsium dalam air kencing tinggi, peratusan untuk menghidapi penyakit batu karang pada saluran uretra juga meningkat. Badan kita tidak dapat menyerap protein jika ianya diambil dengan terlalu banyak dan ini menyebabkan pengumpulan protein dalam saluran makanan sehingga menghasilkan ammonia dan toksin lain yang menyebabkan penyakit kanser.

Pengambilan lemak yang terlalu banyak akan menyebabkan kolesterol dalam darah meningkat. Kajian juga menunjukkan bahawa kandungan kolesterol dalam darah bagi orang yang suka makan daging adalah 2 hingga 3 kali lebih tinggi berbanding pengamal sayur-sayuran. Karbohidrat akan menghasilkan lebih unsur serum darah dalam badan yang berfungsi sebagai penenang. Ini adalah sangat baik untuk orang yang mempunyai masalah insomnia.

Diri anda adalah apa yang anda makan...

Sumber : Forum Kelab Diet

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.