JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Monday, February 2, 2009

Rawatan Alternatif, Mandi Sauna.Apa Kelebihannya?

Mandi sauna kini menjadi terapi yang amat popular masa kini. Tetapi tidak ramai yang tahu apakah kelebihan sauna dan di sini saya akan mengupas lima kelebihan utama dalam menjalani terapi mandian sauna ini.

1.Adakah anda tahu bahawa mandi sauna membantu melegakan stres? Mungkin anda mengetahuinya tetapi adakah anda tahu bagaimana proses ini berlaku? Mandi sauna dapat mengurangkan stres dengan dua cara. Pertama, rawatan mandi sauna merupakan satu rawatan yang secara semulajadi dapat melegakan dan menenangkan minda. Kawasan yang tenang dan hangat secara tidak langsung mengurangkan segala tekanan yang ada terutama selepas penat bekerja. Kedua, secara saintifiknya, semakin kulit kita menerima tekanan haba, kadar pembebasan bahan kimia daripada badan akan turut meningkat. Terdapat bahan kimia yang tertentu di dalam badan kita dan ini akan menyebabkan stres. Dengan rawatan mandi sauna, bahan kimia tersebut dapat dikurangkan dan secara perlahan stres akan beransur- ansur kurang.

2.Selain daripada itu toksin dapat dikeluarkan semasa peluh. Dengan mandian sauna, ia akan merangsang perpeluhan dan ini akan menyebabkan banyak toksin yang berada di dalam badan dapat dikeluarkan.

3.Bagaimana pula mandi sauna dikatakan dapat mengurangkan berat badan? Sauna bertindak meningkatkan kadar denyutan jantung dan meningkatkan kadar metabolisma badan. Keadaan ini sama seperti bersenam dan bersukan. Maka, duduk dan relaks di dalam sauna membantu meningkat kadar metabolisma badan seterusnya akan membantu membakar lemak yang tidak diperlukan oleh badan. Adakah anda obes? Sauna merupakan salah satu cara terbaik untuk anda.

4.Selain itu mandian sauna juga membantu anda yang mengalami masalah kulit di mana ia mampu menyembuhkan masalah kulit seperti jerawat, dan sebagainya. Seperti yang anda ketahui sauna mampu meningkatkan kadar denyutan jantung dan ini seterusnya akan meningkatkan kadar aliran darah ke kulit. Pada kadar biasa, hanya 10 peratus kadar yang mengalir ke kulit dan apabila suhu meningkat, kadar aliran akan meningkat kepada 30 hingga 40 peratus. Kadar aliran yang tinggi akan membantu membekalkan kulit oksigen yang mencukupi untuk kesihatan kulit.

5.Tidak semua yang mengetahui perkara ini tetapi apabila seseorang mengalami demam panas, badan akan mula menghasilkan sel darah putih dan antibodi untuk melawan jangkitan. Sama seperti mandi sauna, suhu badan seseorang yang menjalani rawatan sauna akan turut mengalami sedikit peningkatan di bahagian-bahagian tertentu. Ini juga akan sedikit sebanyak membantu meningkatkan tahap keimunan badan terhadap sesuatu penyakit.

Terdapat banyak lagi kelebihan mandian sauna yang tidak dapat saya terangkan dengan lebih detail di sini. Pada masa akan datang sauna mungkin akan menjadi sejenis rawatan alternatif yang popular yang terbukti dapat menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Sumber : Zimbio

No comments:

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.