For Makeup Service, Contact Ika 012-2604959

Monday, August 3, 2009

Soalan Abang Zainal

"Abg nak tanye 1 soalan leh tak....hari tu Abg ade terbace dlm blog Ika....pasal kalori....Ika cakap kalau lelaki dlm sehari kalori akan tebakar sebanyak 1800 kal.....Jadi boleh ke berat badan turun kalau Abg ambil hanya mengambil 1000 kal sehari...maksudnye 800 kalori akan terbakar setiap hari (800 kal x 30 = 24 000 kal) = 3 kg sebulan....(Boleh ke berat turun denga hanya berdiet tanpa perlu melakukan senaman)"


Respon ku..

"1800 kalori dibakar dlm keadaan rehat utk lelaki kan..ini ialah fakta...
mengikut fakta jugak, ini ape yg ika bace laa kann..abg kene amik lebih dr 1800 kalori sehari..tak bleh kurang...kalu kurang, badan hilang punca bahan bakar...kalori ni mcm bahan bakar laaa....so, bila badan kurang punca bahan bakar, maka kadar metabolisma tubuh akan jadi semakin berkurangan..so, badan jadi lemah, takde tenaga..lemak pun tak terbakar sgt sbb kadar metab rendah...

kesimpulannye, bahaya kalu kalori intake pd suatu hari kurang dr 1800 (lelaki) atau 1500 (perempuan)...

kan ika ckp tadi, kalori ni mcm petrol iaitu bahan bakar utk badan...same gak laa ngan petrol sebenar...kalu kite isi petrol kereta kurang, kereta tak leh nak jalan...tapi kalu kite isi lebih, tumpaaah laaa plak kan...

jadi, tak leh amik lebih kalori jugak...lebih sikit 100-200 takpe...tapi kite leh exercise utk lenyapkan excess kalori tuu...

senaman tuu penting laaa abg...3 hari sminggu, atau wat weekends pun jadi laaaaa...kalu malas nak jog atau gi gym kat luar, beli je cd aerobik, buat kat rumah...hehe...

senam ni mmg...mule2 nak start tuu mmg hazaaaabbb...tp dah lame2 tuuu syok wooo..and sort of addicted..kalu sehari tak pegi, rase macam saket2 badan lak...tapi bile dah jog, ringan badan woooo..hehe..

senaman tak leh elak laa abg..turun berat tuu mmg boleh, tapi penurunan tuu tak secepat kalu kite exercise..

abg lelaki lagi cepat turun kalu hari2 jog..percayelaa ckp ika abg...abg bleh jage makan SIKIT JER...tapi kalu hari2 jog, fiuhh, percayelaaa, cepat tuurunn taww...

perempuan ni susah sikit, tuu yg kne struggle a lot...kene diet laa ape laa..hehe..."


Artikel Berkenaan DIET RENDAH KALORI..
Info yg berkenaan telah di highlighted kan...


Respon Anda??
......

4 comments:

Zulaikha said...

lupe nak ckp...pempuan susah sikit nak turun sbb pempuan bakar 1500 kalori jer dlm keadaan rehat..hehe...

so, guys..anda sbnrnye lagi senang nak turunkan berat badan..hanye dgn bersenam, okies!!

readers,respon plisss...

ezza erisa said...

xtually. the mininum daily calories ialah 1200 untuk perempuan. (untuk semua berapa berat badan pun). Kalau nak menten baru kena kira-kira berapa keperluan sehari etc. itupun sebenarnya kena kira life gak..sedentary ke..aktif ke apa ke

laki lak 1400-1500. lelaki byk otot...kalu tak sampai minimum ni nanti yg dibakar ialah otot bukan lemak.

correct me i wrong.. :)

rujukan: http://caloriecount.about.com/minimum-number-calories-man-q13

Mia-Ina said...

akak mia ingatkan apa la soalan abg zainal kat adik ieka ni...hehe

ingatkan nk tanya soalan cepu mas ke kat adik ieka...gempak je la ika ni....aduhai!

Zulaikha said...

ezza : thanx ezza...yg pempuan tuu ika silap...bukan 1500..hehe..patut laa kite pempuan kene struggle bermati2an..hehehe...ape yg ezza terangkan tuu ialah nilai minimum pembakaran kalori iaitu dalam keadaan rehat...kalu kite aktif, then, kalori yg diperlukan lebih tinggi...jadi, kene seimbangkan kalori intake n kalori burning..hehe...dah jadi moderator tak bertauliah lak sy ni...kui kui kui..

mia-ina : jangan kak oiii..abg zainal dah kawen...dah ade anak kiut miut lagi..hehehe..

*nway, anyone yg maseh blur on what is calory, bleh click on ur right tentang tajuk KALORI...and ade one entry terangkan APA ITU KALORI...tq..

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.