JAMU SERI PEMIKAT

JAMU SERI PEMIKAT
Untuk order, whatsapp Ika 012-2604959

Saturday, August 1, 2009

Adakah Semua Program Diet Berkesan..

PENGUSAHA pelbagai jenis teknik diet akan mempertahankan produk masing-masing sebagai cara terbaik untuk menurunkan berat badan.

Dan, berita baik untuk semua apabila kajian yang dijalan di luar negara baru-baru ini mendapati kebanyakan daripadanya memang benar-benar efektif!

Hasil kajian di Harvard School of Public Health, Boston membuktikan bahawa mereka yang ingin berdiet perlu memilih program paling selesa dan yang penting mestilah tinggi dengan serat, rendah kalori dan lemak tepu.

Penyelidiknya, Dr. Frank Sacks berkata, pilihan diet seharusnya memberi fokus ke arah kesihatan jantung.

"Anda juga mesti bertolak ansur terhadap pengambilan makanan ketika berdiet, jika ingin kurangkan berat badan dan penting, kurangkan makan,'' katanya.

Dalam kajian yang dilakukan itu, seramai lebih 800 sukarela yang mempunyai berat badan berlebihan dan mengalami obesiti diletakkan di bawah empat program diet berbeza.

Empat program itu ialah diet rendah lemak, tinggi kandungan lemak, tinggi protein dan paras protein sederhana dengan kadar karbohidrat antara 35 dan 65 peratus .

Kesemua peserta diminta bersenam selama 90 minit seminggu dan mengikuti sesi kaunseling diet.

Dua peserta yang mengikuti diet masing-masing selama dua tahun hanya mengalami purata penurunan berat badan sebanyak 4 kilogram (kg) dan mereka berjaya mengurangkan dua inci (5 centimeter) ukuran pinggang bagi semua program yang diikuti.

"Diet yang lebih baik ialah yang menyihatkan anda, tinggi kandungan serat dan bijirin penuh, kurang makanan ringan serta daging berlemak - program yang melibatkan variasi ini sesuai untuk menurunkan berat badan,'' kata Sacks.

Dalam semua program diet tersebut, pengurangan berat badan memuncak pada tempoh enam bulan. Namun begitu, selepas setahun, berat badan mereka mula meningkat semula.

Menurut Sacks lagi, peserta yang turun 10 peratus daripada berat badan menghadapi risiko lebih rendah diserang penyakit jantung dan masalah kesihatan lain.

Tambahnya, hasil kajian itu juga amat menggalakkan kerana 15 peratus peserta berjaya mengurangkan berat badan mereka sebanyak itu.

Namun, hasil kajian terbaru berkenaan masih tidak memberi penyelesaian kepada masalah obesiti yang semakin meningkat.

"Peserta yang paling tinggi motivasi, bijak dan dibimbing oleh pakar profesional juga tidak mampu mencapai pengurangan berat badan diperlukan untuk menterbalikkan epidemik obesiti,'' tegas pakar VU University di Amsterdam, Martijn Katan.

Sebaliknya, kata beliau, langkah yang lebih bijak adalah mengambil pendekatan berasaskan komuniti di dua pekan kecil di Perancis pada tahun 2000 membabitkan usaha besar-besaran agar murid-murid sekolah diberi makanan berkhasiat dan banyak bergerak serta bermain.

Lima tahun kemudian, peratusan kanak-kanak berlebihan berat badan didapati menurun sebanyak 8.8 peratus berbanding 17.8 peratus di pekan bersebelahannya.

"Seperti penyakit taun, obesiti mungkin masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh seorang individu tetapi memerlukan tindakan secara komuniti,'' jelas Katan.

Sumber : Utusan

1 comment:

Unknown said...

sng cite....x yah diet sgt2...kwl makan (amik dlm kuantiti sikit + senaman berterusan) tu je petuanya....wat semua yg nk berat ideal...& yg ptg kena katakan tidak pd makanan2 yg wat kte leh naikkan kalori..(biasanya kte x wat semua ni...kte rs nk melantak je..so, sndiri mau ingat le...klu target weight x capai)

Jika ada sebarang masalah, boleh hubungi ZULAIKHA 012-2604959

Borang Tempahan Produk

Name:
Email Address:
No. Telefon / Contact No.
Alamat / Address
Nama Produk dan Kuantiti / List of product and quantity
Kaedah Pembayaran / Method of Payment

1. Harga produk tidak termasuk kos pos.Harga pos bergantung pada berat produk.

2. Penghantaran akan dibuat sehari selepas tarikh pembayaran.

3. Maklumat cara pembayaran akan diberi melalui emel selepas borang tempahan ini dihantar.

4. UNTUK MEMUDAHKAN LAGI URUSAN JUAL BELI, SILA ADD SAYA DI FACEBOOK.. pekantp at gmail dot com atau hubungi 012-2604959

 


This contact form was created by Freedback.